آرشیو تیر ماه 1401

آزمایشات تخصصی در بابل

شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

علت بالا و پایین بودن گلبول سفید خون

۸ بازديد

شمارش گلبول های سفید خون

گلبول‌ سفید خون از اجزای حیاتی خون هستند. نقش این سلول‌ها در مبارزه با عفونت بسیار مهم بوده و همچنین برای سلامت و تندرستی انسان ضروری می‌باشند. بالا بودن گلبول سفید خون ممکن است نشانۀ این باشد که دستگاه ایمنی بدن در حال مبارزه با عفونت است. بالا بودن گلبول سفید خون همچنین می‌تواند نشانگر استرس جسمانی یا عاطفی باشد. افرادی که به انواع خاصی از سرطان خون مبتلا هستند نیز ممکن است گلبول سفید بالایی داشته باشند.

پایین بودن گلبول سفید خون می‌تواند نشانۀ صدمه دیدن یا شرایطی باشد که در آن سلول‌ها با سرعت بالا و قبل از ساخته شدن نابود می‌شوند، یا اینکه بدن مقدار بسیار کمی از آن‌ها را تولید می‌کند.(آزمایشگاه خانم دکتر گیلکی)

گلبول‌های سفید حدود ۱ درصد از تمام سلول‌های خون را تشکیل می‌دهند و برای تنظیم عملکرد دستگاه ایمنی ضروری می‌باشند. گلبول سفید خون با نام گویچه سفید خون نیز شناخته می‌شود.

مغز استخوان به‌طور مداوم در حال تولید گلبول‌های سفید خون است. این گلبول‌ها در خون و دستگاه‌های لنفی بدن ذخیره می‌شوند و بدن برای مبارزه با عفونت یا بیماری از آن‌ها استفاده می‌کند.(آزمایشگاه در میدان کشوری)

انواع گلبول سفید​

نقش گلبول های سفید در مبارزه با عفونت بسیار مهم بوده و همچنین برای سلامت و تندرستی انسان ضروری می‌باشند.


انواع گلبول سفید​

​برای دیدن ادامه مطلب به سایت آزمایشگاه صبا مراجعه بفرمایید.

آزمایش تحمل گلوکز (GTT) Glucose Tolerance Test

۱۲ بازديد

آزمایش تحمل گلوکز (GTT)

تقریبا یک مورد در ازای هر ۱۰ زن باردار، دیابت بارداری یا جی تی تی را  خواهند داشت. وقتی قند دو ساعت بعد از غذای فرد بالاتر از حد طبیعی باشد،آزمایش جی تی تی لازم است. تست تحمل گلوکز (GTT) که شامل ۳ مرحله اندازه گیری قند خون است،می تواند در تشخیص دیابت بارداری بسیار کمک کند.

انجام تست تحمل گلوکز با در نظر گرفتن میزان قند خون ناشتا در آزمایش قبلی و با تشخیص فرد متخصص ، خطری برای مادر و جنین ندارد. مگراینکه مادر از قبل مبتلای دیابت باشد و یا دیابت بارداری در وی مسلم باشد. در این صورت خوردن محلول گلوکز (قند خوراکی ) برای او خطرناک محسوب می شود.(آزمایشگاه صبا گیلکی)

غربالگری دیابت بین هفته‌های ۲۴ و ۲۸ بارداری انجام می‌شود. آزمایش غربالگری گلوکز یا جی تی تی ، بمنظور بررسی دیابت بارداری تجویز خواهد شد.
در زمان بارداری مقاومت به انسولین افزایش می‌یابد و دیابت بارداری زمانی ایجاد می‌شود.سطح قند خون یک خانم باردار بدون داشتن سابقهٔ دیابت، در دوران بارداری‌اش افزایش می‌یابد. دیابت بارداری خطر ابتلا به مسمومیت بارداری یا پره‌اکلامپسی، افسردگی و نیاز به سزارین را افزایش می‌دهد.(آزمایشگاه دکتر صبا)

با وجود آنکه انجام تست تحمل گلوکز درمقابل آزمایش‌های FBS و هموگلوبین A1C، پیچیده‌تر است، اما بسیار حساس‌تر از آن‌ها عمل میکند و دیابت را زودتر تشخیص می‌دهد. از این رو، در شرایط خاصی مانند بیماران کاندید پیوند کلیه، GTT به منظور غربالگری دقیق‌تر دیابت درخواست می‌شود.

پیشنهاد میکنیم جزئیات این تست را در سایت آزمایشگاه صبا ملاحظه بفرمایید.

عفونت نورو ویروس و علائم آن

۱۰ بازديد

نورو ویروس/norovirus

نورو ویروس (به انگلیسی: Norovirus) نوعی ویروس معده و روده بسیار مسری است که از طریق تماس مستقیم یا غیر مستقیم با فرد مبتلا به راحتی به دیگران سرایت می کند.
این عفونت بسیار شایع است و اغلب با علائمی همچون استفراغ، اسهال آبکی و غیر خونی همراه می باشد. خوشبختانه افراد مبتلا در بسیاری از موارد به طور کامل بهبود پیدا می کنند اما در برخی بیماران ممکن است وضعیت شدید شود.​(آزمایشگاه طرف قرارداد با بیمه ایران)

علائم نوروویروس چیست؟

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ایالات متحده اعلام کرد: علائم نوروویروس معمولا یک یا دو روز بعد از ابتلا ظاهر می‌شوند ولی ممکن است تا ۱۲ ساعت بعد هم دیده شوند.(آزمایشگاه طرف قرارداد با بیمه آسیا)
سرویس بهداشت همگانی انگلیس، علائم اصلی ویروس استفراغ زمستانه را حالت تهوع، اسهال و استفراغ معرفی می‌کند.
کسانی که به آن مبتلا شده باشند همچنین ممکن است تب بالای ۳۸ درجه سانتیگراد، سردرد، بدن درد و گرفتگی دردناک معده هم داشته باشند.

 

این علائم چه مدت ادامه می‌یابد؟

برای دیدن ادامه مطلب به سایت آزمایشگاه صبا مراجعه بفرمایید.

آزمایش قند خون ناشتا/Fasting Blood Sugar (FBS)

۱۱ بازديد

آزمایش اف بی اس

بدن ما برای تامین انرژی به گلوکوز محتاج است. و این انرژی را از طریق غذا‌هایی که می‌خوریم بدست می‌آورد. با این حال کل این انرژی را یک باره مصرف نمی‌کند. انسولین به بدن کمک می‌کند تا امکان انتشار و ذخیره آن را در صورت لزوم داشته باشیم. بعد غذا خوردن، قند خون (اف بی اس) افزایش می‌یابد و حدودا تا یک ساعت بالا می‌ماند.(آزمایشگاه طرف قرارداد با بیمه کارکنان دولت در بابل)

عواملی که قند خون را افزایش می‌دهند مواردی مثل خوردن وعده‌های حجیم، خوردن مواد یا نوشیدنی‌های شیرین (مثل نوشابه) و همچنین مصرف از غذا‌های با کربوهیدرات بالا باعث افزایش قند خون می‌شوند. وقتی قند خون بالا برود پانکراس شروع به تولید انسولین می‌کند وانسولین با کاهش قند خون یا آن را به شکل انرژی مصرف می‌کند یا برای مصارف بعدی ذخیره می‌کند. بهر حال ما دو نوع دیابت داریم.(آزمایشگاه طرف قرارداد با بیمه تامین اجتماعی در بابل)

در این جا دو روش برای سنجش میزان قند خون توسط افراد یا متخصصین وجود دارد:

آزمایش قند خون معمولی fbs
آزمایش قند خون تست هموگلوبین HBA1C

در تست HBA1C با اندازه گیری تعداد گلبول های شرکت کننده در این پیوندها می توان به طور تقریبی میانگین قند خون روزانه ی فرد را در مدت ۲تا ۳ ماه گذشته محاسبه کرد.

برای دیدن جزییات بیشتر به سایت آزمایشگاه صبا بابل سر بزنید.

سویه جدید کرونا (سویه‌های BA4 و BA5) از راه رسید.

۱۳ بازديد

سویه جدید کرونا

در آخرین اطلاعیه سازمان بهداشت جهانی در مورد همه‌گیری کرونا، آمارهای متوسط کشورها خبر از افزایش ۱۸ درصدی ابتلا می‌دهد؛ یعنی کرونا در همه جهان با چند هفته فاصله در حال اوج‌گیری است. علت این اوج‌گیری هم گسترش سویه‌های BA4 و BA5 عنوان شد. چراکه این سویه‌ها فرار از ایمنی دارند. چه ایمنی از ابتلای طبیعی و چه ایمنی ناشی از واکسن. وجود نوعی گریز از واکسن و گریز از سیستم ایمنی باعث می‌شود احتمال ابتلا بیشتر شود.(آزمایشگاه طرف قرارداد با بیمه ایثارگران)

همزمان با افزایش شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در برخی کشورها، محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت از خیز دوباره بیماری کرونا در ایران خبر داد و گفت: «در چند روز اخیر موارد ابتلا به کرونا و بستری‌های ناشی از این بیماری در کشور افزایشی شده است.» به گفته این مقام وزارت بهداشت، بیشتر مبتلایان جدید با علائمی مانند تب، سرفه، اسهال و استفراغ به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. محمدمهدی گویا در گفت‌وگو با صداوسیما تصریح کرد: «پیش از این، زیرسویه‌های BA1 و BA2 اومیکرون در کشور شایع بود و در حال حاضر زیرسویه BA5 نیز به آن‌ها اضافه شده است.»

توالی‌های جدید کرونا

این روزها سویه‌های BA4 و BA5 دارد برایمان بسیار مشکل‌ساز می‌شود.

منتظر توالی‌های جدید کرونا هستیم

کرونای این روزهای ایران، از نوع اُمیکرون است. اما نه اُمیکرونی که اسفندماه آخرین موج همه‌گیری را به راه انداخت. «یک ماه پیش، وقتی که شرایط بسیار عالی بود و کرونا فروکش کرده بود، به طور مکرر توصیه میشد که برای باز کردن اجتماع زود است و باید دست‌کم سه، چهار هفته به جامعه وقت بدهیم تا واکنشش را ببینیم. نظر همیشگی کمیته علمی ستاد کرونا این بوده که رعایت مسائل بهداشتی همچنان باید جدی گرفته شود.» مجید مختاری، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با این توضیحات به «شهروند» می‌گوید: «این روزها سویه‌های BA4 و BA5 دارد برایمان بسیار مشکل‌ساز می‌شود.(آزمایشگاه طرف قرارداد با بیمه کوثر)

اکثر کشورهای غربی،استرالیا و بسیاری از کشورهای آمریکای شمالی گزارش‌های ابتلای بسیار بالایی از این دو سویه می‌دهند و این سویه زیرشاخه دیگری از اُمیکرون است و هنوز تغییر رفتار محسوسی نسبت به اُمیکرون‌های اولیه نداشته است که بافت ریه را تحت تاثیر جدی قرار دهد.»

سردرد، گلودرد، سرفه‌های خشک و درد قفسه سینه همان علائم مرسوم کروناست. که در روزهای تابستان در بعضی موارد اسهال و استفراغ هم به آن اضافه شد و حال عمومی بیمار را وخیم‌تر می‌کند. مختاری می‌گوید BA4 در حال حاضر در ایران دیده شد.ولی ما منتظر توالی‌هایی جدید هستیم تا ببینیم سویه‌های BA4 و BA5 در ایران هم غالب می‌شود یا خیر.

BA4 و BA5 می‌توانند بخش‌های تحتانی ریه را درگیر کنند​

از نظر علائم بالینی، رمضانی معتقد است سویه‌های BA4 و BA5 نسبت به اُمیکرون اولیه کمی شدیدتر هستند. «در اُمیکرون بیشتر شاهد علائمی شبیه به سرماخوردگی بودیم که دو، سه روزه خوب می‌شد، اما BA4 و BA5 جدی‌تر است. در موارد ابتلای این روزها تب بیشتر است، گلودرد و اختلال در حس بویایی و چشایی هم هست. به علاوه این سویه‌ها جهش‌هایی دارند که باعث می‌شود تطابق ویروس با دستگاه تنفس تحتانی بیشتر باشد، بنابراین می‌تواند بیشتر باعث درگیری ریه شود و همین ممکن است بیماری را جدی‌تر کند. با این حال، به نظر نمی‌آید این پیک مثل پیک‌های سابق وسیع و شدید باشد، البته به شرط اینکه مردم همکاری و واکسیناسیون‌شان را کامل کنند.»

سویه‌های BA4 و BA5

سویه‌های BA4 و BA5 نسبت به اُمیکرون اولیه کمی شدیدتر هستند.


همه مردم امسال یک دوز واکسن کرونا بزنند​(آزمایشگاه طرف قرارداد با بانک سپه)

BA4 و BA5 به مراتب از اُمیکرون تهاجمی‌تر هستند و می‌توانند موارد بستری را در کشور بالا ببرند. توصیه میشود همه افراد جامعه در سال ۱۴۰۱ یک دوز واکسن برنند.«کسانی که دو دوز زده‌اند، حتما دوز بوستر را بزنند و افراد مسن و بیماران خاص حتما برای دوز چهارم اقدام کنند. کسانی که ۶ ماه از آخرین دوز واکسن‌شان گذشته، تزریق واکسن را جدی بگیرند تا دوباره قبل از شروع بیماری‌های فصلی بتوانیم ایمنی جمعی جامعه را تا حد مناسبی افزایش دهیم.»

بازنشر از سایت آزمایشگاه صبا

آزمایش اریتروپویتین/erythropoietin

۱۰ بازديد

آزمایش اریتروپویتین

اریتروپویتین هورمونی است که توسط کلیه‌ها تولید می‌شود و سرعت تولید گلبول‌‌های قرمز خون توسط مغز استخوان را افزایش می‌دهد.(آزمایشگاه طرف قرارداد با بیمه معلم)

سلول‌های کلیه که اریتروپویتین می‌سازند، به میزان پایین اکسیژن موجود در خون که از کلیه‌ها عبور می‌کند، حساس هستند. وقتی سطح اکسیژن خیلی پایین باشد این سلول‌ها اریتروپویتین را می‌سازند و آزاد می‌کنند. سطح پایین اکسیژن ممکن است نشان‌دهنده کمبود تعداد گلبول‌های قرمز خون (کم‌خونی) یا مولکول‌های هموگلوبین باشد که مسئولیت حمل اکسیژن در بدن را به عهده دارند.(آزمایشگاه طرف قرارداد با بیمه SOS)
اریتروپویتین مغز استخوان را تحریک می‌کند تا گلبول‌های قرمز بیشتری تولید کند. نتیجه افزایش تعداد گلبول‌‌های قرمز خون، افزایش ظرفیت حمل اکسیژن خون خواهد بود.

EPO یا اریتروپویتین آزمایشی است که به منظور کمک به تشخیص بیماران دچار کم خونی و پلی سیتمی مورد استفاده قرار می گیرد. در بیمارانی که هموگلوبین آنان به علت نارسایی تولید در مغز استخوان (کم خونی فقر آهن) یا تخریب گلبول های قرمز (کم خونی همولیتیک) پایین می باشد، EPO افزایش نشان می دهد. در مقابل در بیماران کلیوی که دچار تخریب سلولهای دور توبولی شده اند یا افراد که هر دو کلیه اشان را برداشته اند (نفروکتومی دوطرفه) سطح EPO سقوط کرده و این بیماران مبتلا به کم خونی می شوند.(آزمایشگاه طرف قرارداد با بیمه دی)

برای مشاهده جزییات این تست به سایت آزمایشگاه صبا مراجعه نمایید.

ادرار خونی یا هماچوری نشانه چیست ؟

۱۲ بازديد

خون ادراری (هماچوری) چیست؟ علل و شیوه های بررسی

دیدن خون در ادرار را خون ادراری (هماچوری ) میگویند که میتواند به دو فرم باشد ۱) واضح Gross قابل دید توسط بیمار ۲) میکروسکوپی Microscopic و غیر قابل رویت توسط بیمار

علائم ادرار خونی

هماچوری گروس منجر به صورتی، قرمز و یا کولا مانند شدن رنگ ادرار می شود. این اتفاق به دلیل حضور گلبول های قرمز در ادرار رخ می دهد. مقدار اندکی از خون می تواند باعث قرمز شدن ادرار شود. در این حالت معمولا فرد دچار درد نمی شود مگر اینکه لخته های خونی دفع کند. ادرار خونی معمولا بدون علائم و نشانه خاصی اتفاق می افتد.

چه زمانی مراجعه به پزشک اورولوژیست ضروری است؟

بهتر است به محض این که متوجه وجود خون در ادرار شدید با پزشک خود ملاقات کنید. برخی داروها نظیر Ex-lax (مسهل کننده) و برخی مواد غذایی خاص نظیر چغندر قرمز، ریواس و توت قرمز نیز می توانند باعث قرمز شدن رنگ ادرار شوند.
تغییر رنگ ادرار در اثر مصرف برخی داروها، مواد غذایی خاص و یا ورزش، به احتمال زیاد در عرض چند روز از بین خواهد رفت. ادرار خونی ظاهر متفاوتی دارد اما ممکن است نتوانید آن را به خوبی توصیف کنید. در این حالت بهترین کار این است که بلافاصله پس از تغییر رنگ ادرار با پزشک خود ملاقات کنید.

وجود خون در ادرار

عوامل متعددی وجود دارند که می توانند باعث دفع گلبول های قرمز یا سفید در ادرار شوند که در بسیاری موارد نگران کننده نیستند.
مقادیر کمی خون در ادرار ممکن است به علت داروهای خاص، ورزش شدید، فعالیت جنسی یا قاعدگی باشد.
در صورت زیاد بودن خون در ادرار تحت نظر یک پزشک متخصص حتما باید آزمایش های بیشتری جهت بررسی علت آن انجام شود.
افزایش گلبول های قرمز در ادرار ممکن است به دلایل زیر باشد:
برای دیدن ادامه این مقاله پیشنهاد میکنیم به سایت آزمایشگاه صبا مراجعه کنید.

آزمایش دی دایمر/D-Dimer

۱۲ بازديد

آزمایش دی دایمر/D-dimer چیست؟

آزمایش دی دایمر/ D-dimer میزان پروتئینی به نام «فیبرین D-dimer» را در خون اندازه می‌گیرد. فیبرین D-dimer زمانی تولید می‌شود که فیبرین (پروتئینی که اصلی‌ترین بخش لخته خون است)، به طور فعال در قسمت‌هایی از سیستم عروقی تخریب شود.(آزمایشگاه طرف قرارداد با بانک ملی)
لخته شدن خون روند بسیار پیچیده‌ای است. این روند شامل فعال شدن مجموعه‌ای از پروتئین‌های موجود در گردش خون است -که به آنها فاکتور‌های انعقادی و یا فاکتور‌های لخته کننده می‌گویند- و در نهایت تولید رشته‌های بلند فیبرین است. لخته خون عمدتاً از رشته‌های فیبرین در هم پیچیده و پلاکت‌های خونی به‌دام‌افتاده در بین رشته‌های فیبرین تشکیل شده است.(آزمایشگاه طرف قرارداد با بیمه تعاون)

به طور معمول لخته خون به منظور جلوگیری از نشت خون در رگ آسیب دیده ایجاد می‌شود. لخته، مانع از ایجاد نشتی می‌شود.
با این حال، وقتی لخته خون ایجاد می‌شود مهم است که اندازه لخته محدود شود تا از انسداد کامل رگی که در حال ترمیم است جلوگیری شود. بنابراین، قسمت اصلی از تشکیل لخته، مربوط به بخش دوم یعنی محدود کردن اندازه لخته است.(آزمایشگاه طرف قرارداد با بیمه روستایی)

 

این فرآیند دوم که مربوط به محدود کردن اندازه لخته است توسط پروتئینی به نام پلاسمین انجام می‌گیرد. پلاسمین لبه‌های لخته خون در حال رشد را تخریب می‌کند تا لخته از اندازه مناسب فراتر نرود.
بنابراین، در شرایط طبیعی، یک لخته خون «سالم»، تعادل بین این دو روند مخالف و همزمان را نشان می‌دهد: روند تشکیل فیرین و روند تخریب فیبرین به وسطه پلاسمین.

فیبرین D-dimer یک محصول تجزیه‌کننده فیبرین است. هر زمان که رشته‌های فیبرین از بین می‌روند در خون معلوم می‌شوند. از آنجا که تشکیل و تخریب فیبرین هر دو همزمان با هر لخته خون فعال رخ می‌دهد، مقدار D-dimer موجود در خون نشان‌دهنده میزان تشکیل لخته خون فعال در بدن است. به عبارت دیگر، افزایش سطح D-dimer خون نشان‌دهنده فعال شدن لخته خون است.

برای مشاهده بقیه ی جزییات به سایت آزمایشگاه صبا مراجعه نمایید.

افزایش تستوسترون با تغذیه سالم

۱۲ بازديد

نقش تستوسترون در بدن چیست؟

اگر سطح هورمون تستوسترون در بدن به اندازه‌ی متعادل باشد، از فواید مهمی برخوردار خواهید شد. در ادامه چند نقش این هورمون در بدن را معرفی کرده‌ایم.

۱‌. قلب را تقویت می‌کند‌

تستوسترون تولید گلبول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد که این موضوع برای قلب مفید است.
در حقیقت بین سطح پایین هورمون مردانه‌ی تستوسترون و مشکلات قلبی و عروقی ارتباط وجود دارد. مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند زنانی که سطح هورمون تستوسترون در بدنشان به حالت طبیعی برگشت، کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را تجربه کردند.

بیماری‌های قلبی و تستسترون

اگر سطح هورمون تستوسترون در بدن به اندازه‌ی متعادل باشد، از فواید مهمی برخوردار خواهید شد.

۲. به مستحکم کردن استخوان‌ها کمک می‌کند.

این هورمون نقش مهمی در تراکم مواد معدنی استخوان‌ها دارد. نشان داده شده زنانی که به دلیل افزایش سن پایین آمدن سطح هورمون تستوسترون در بدن را تجربه کردند، دچار کاهش تراکم مواد معدنی استخوان‌ها شدند. مطالعات بالینی به این نتیجه رسیده‌اند که تستوسترون می‌تواند تراکم مواد معدنی استخوان‌های لگن و ستون فقرات را افزایش دهد.

۳‌. توده‌ی عضلانی را بهبود می‌بخشد.

تستوسترون توده‌ی عضلانی را بهبود می‌بخشد که این موضوع کنترل وزن و افزایش انرژی را به دنبال دارد. زمانی که تمرینات قدرتی را در روتین خود بگنجانید، اثرات تستوسترون در بهبود توده‌ی عضلانی بیشتر می‌شود.

۴‌. در بهبود خلق‌وخو مفید است.

سطح پایین هورمون تستوسترون با کم شدن کیفیت زندگی در ارتباط است. بعضی از علائم کمبود تستوسترون در بدن شامل کج‌خلقی، افسردگی و خستگی می‌شود.

۵‌. سلامت ذهنی را بهبود می‌بخشد.

مطالعات نشان می‌دهند که متعادل بودن سطح هورمون تستوسترون احتمال ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد. بالاتر بودن سطح هورمون تستوسترون منجر به بهبود سرعت پردازش ذهنی و حافظه می‌شود.

در اثر افزایش بیش از حد تستوسترون در بدن چه اتفاقی روی می‌دهد؟

از سویی دیگر، وجود مقدار بسیار بالای تستوسترون می تواند باعث بروز مشکلاتی در مردان شود. به گفته‌ی پزشکان، مردان به ندرت در اثر وجود سطح بسیار بالایی از تستوسترون طبیعی در بدن خود، دچار مشکلات جسمی می شوند. باوجود این، استروئیدهای آنابولیک که عامل افزایش سطح تستوسترون مصنوعی در بدن هستند،‌ باعث کاهش میل جنسی و هم‌چنین کوچک شدن بیضه‌ها می شوند.

به علاوه، این مسئله باعث ناباروری و رشد سینه‌ها، و بروز تغییرات رفتاری از جمله زودرنجی بیش از حد نیز می شود. هم‌چنین، پسران نوجوانی که دارای میزان بالایی از هورمون مردانه در بدن‌شان هستند، ممکن است دچار رشد و بلوغ زودرس کاذب شوند. با اینکه شمار موارد بالا بودن سطح تستوسترون در بین زنان آن‌چنان زیاد نیست، ولی درصورت بروز چنین اختلالی، نه تنها فرد مبتلا به آکنه دچار میشود، بلکه مو های صورت و بدن‌اش افزایش می یابند.

هم‌چنین توده‌ی ماهیچه‌ای بدن‌اش بیش‌تر میشود، صدای‌اش کلفت میشود، و حتی ممکن است دچار طاسی نیز شود. دخترانی که دارای سطح بالایی از تستوسترون در بدن‌شان هستند، ممکن است تغییرات عجیبی را در اندام جنسی‌شان نیز تجربه کنند. مسئله‌ی شایعی که می تواند دختران و پسرانی راکه دارای سطح بالایی از تستوسترون در بدن‌شان هستند، تحت تاثیر قرار دهد، بلوغ زودرس یا ناباروری در مراحل بعدی زندگی‌شان است.

افزایش بیش از حد تستوسترون

وجود مقدار بسیار بالای تستوسترون می تواند باعث بروز مشکلاتی در مردان شود.

در اثر پایین بودن سطح تستوسترون چه اتفاقی در بدن رخ می‌دهد؟

از سویی دیگر، پایین بودن بیش از سطح تستوسترون در بدن مردان، نسبت به بالا بودن این هورمون، نگرانی‌های بیش‌تری را بر می‌انگیزد. نخست اینکه، پایین بودن سطح این هورمون جنسی خاص می تواند برای کودکانی که در حال تجربه‌ی بلوغ هستند، مشکلات مختلفی را ایجاد کند. بعنوان نمونه، در رشد مو های شرمگاهی چنین کودکانی ممکن است اختلال ایجاد شود. در سایر موارد، پسرها ممکن است هم‌زمان با رسیدن به بلوغ، جهش رشد را نیز تجربه کنند.
به ویژه، پسرهایی که دارای مقدار بسیار اندکی از این هورمون مردانه هستند، ممکن است دچار رشد بی قواره شوند؛ یعنی اینکه ممکن است دست‌ها و پاهای‌شان در مقایسه با سایر اندام‌های بدن‌شان رشد ناهماهنگی داشته باشند؛ باوجود این ممکن است میزان قدرت و استقامت‌شان پایین باشد. به علاوه، در سنین ورود به دوره‌ی بزرگسالی، پایین بودن سطح تستوسترون در بدن مردان باعث ریزش مو و ایجاد چین و چروک روی پوست‌ آن‌ها می شود. هم‌چنین، این مسئله می تواند به ضعف عملکرد جنسی و بروز اختلالات خلقی نیز منجر شود. در نتیجه، تعداد زیادی از آدم‌ها درباره‌ی مشکلات جنسی ناشی از کاهش شدید تستوسترون در بدن‌شان نگران هستند. بهمین‌ خاطر نیز، دائما به دنبال روش‌های مختلفی برای حل این مشکل میگردند.

چرا تستوسترون مهم می باشد ؟

– بهبود عملکرد ارگان های جنسی مردانه
– افزایش سطح انرژی
– رشد عضلات
– کاهش وزن
– ویژگی مردانه در دوران بلوغ
– استخوان های محکم
– افزایش سلامت قلب

مواد غذایی برای بالا بردن سطح هورمون تستوسترون

آنچه می‌خورید به‌شدت سطح هورمون تستوسترون را تحت تأثیر قرار می‌دهد. می‌توانید برای افزایش تستوسترون، مواد غذایی زیر را در رژیم غذایی خود قرار دهید. این مواد غذایی نه تنها سطح هورمون تستوسترون را افزایش می‌دهند، بلکه فواید دیگری هم برای سلامتی بدن دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱. توت‌فرنگی

توت‌فرنگی و تمشک جزء بهترین میوه‌ها برای افزایش تستوسترون به شمار می‌روند.حاوی مقدار زیادی زینک (روی)‌‌ است. افزایش مصرف زینک به‌طور مستقیم سطح هورمون تستوسترون را بالا می‌برد.
علاوه بر این خواص دیگری هم برای سلامتی بدن دارد‌ که از جمله‌ی آن‌ها می‌توانیم تقویت سیستم ایمنی بدن به دلیل داشتن مقدار زیادی ویتامین C، کاهش احتمال ابتلا به آرتریت، کمک به مبارزه با سرطان و پیشگیری از بیماری قلبی را نام ببریم. بنابراین توت‌فرنگی یک گزینه‌ی عالی برای گنجاندن در رژیم غذایی است.

توت‌فرنگی

توت‌فرنگی و تمشک جزء بهترین میوه‌ها برای افزایش تستوسترون به شمار می‌روند.

۲‌. سیب‌زمینی شیرین

تفاوت بین سیب‌زمینی شیرین و سیب‌زمینی معمولی این است که سیب‌زمینی شیرین مقدار بیشتری ویتامین A دارد‌. در واقع میزان ویتامین A موجود در سیب‌زمینی معمولی و سیب‌زمینی شیرین به ترتیب ۲ و ۱۴٫۱۸۷ واحد بین‌المللی است. افزایش مصرف ویتامین A می‌تواند منجر به بالا رفتن میزان تستوسترون در بدن شود.
اگرچه مطالعات در این زمینه قطعی نیستند، با این حال مصرف سیب‌زمینی شیرین به جای سیب‌زمینی معمولی می‌تواند فواید متعددی برای سلامتی بدن داشته باشد. این نوع سیب‌زمینی یکی از منابع غنی ویتامین B6 به شمار می‌رود و مقدار خوبی آهن به بدن می‌دهد. علاوه بر این سیستم ایمنی بدن را هم تقویت می‌کند.

پیشنهاد سردبیر :  تست PCR کرونا

۳‌. زرده‌ی تخم‌مرغ

خوردن زرده‌ی تخم‌مرغ می‌تواند میزان هورمون تستوسترون را بالا ببرد، چون بسیار مغذی است‌‌‌. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در زرده‌ی تخم‌مرغ می‌توانند اثرات مثبتی روی تستوسترون داشته باشند. بسیاری از افراد فکر می‌کنند زرده‌ی تخم‌مرغ به دلیل داشتن کلسترول بالا ناسالم است، اما این موضوع صحت ندارد.
زرده‌ی تخم‌مرغ کلسترول خوب لازم بدن را مهیا می‌کند و ضرورتا سطح کلسترول بد (HDL) را در خون افزایش نمی‌دهد. خوب است بدانید که زرده‌ی تخم‌مرغ حاوی بیشترین میزان مواد مغذی است. زرده‌ی تخم‌مرغ به غیر از بالا بردن سطح هورمون تستوسترون به پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی و بهبود عملکرد قلب هم کمک می‌کند و مواد مغذی مختلفی به بدن می‌دهد.

۴. کلم‌بروکلی

کلم‌بروکلی به کم کردن سطح استروژن در بدن کمک می‌کند که این موضوع بالا رفتن سطح هورمون تستوسترون در بدن مردان را به دنبال دارد. بسیاری از دیگر سبزیجات صلیبی هم می‌توانند در این زمینه مفید باشند.
کلم‌بروکلی همچنین می‌تواند سطح کلسترول خون را کاهش دهد، به پیشگیری از سرطان کمک کند و استخوان‌ها را مستحکم کند‌. این نوع سبزی صلیبی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مختلف هم است.

کلم‌بروکلی

کلم‌بروکلی همچنین می‌تواند سطح کلسترول خون را کاهش دهد، به پیشگیری از سرطان کمک کند و استخوان‌ها را مستحکم کند‌.

۵. آووکادو

آووکادو یک نوع سوپرفود است که مواد مغذی فراوانی دارد و به روش‌های مختلف سلامتی بدن را بهبود می‌بخشد. این میوه‌ی سبز رنگ منبع خوبی از چربی‌های تک غیراشباع به شمار می‌رود. مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که این نوع چربی‌ها می‌توانند به‌طور بالقوه منجر به افزایش میزان تستوسترون شوند.
علاوه بر این آووکادو غنی از فیبر است. فیبر یک ماده‌ی مغذی است که سرعت خالی شدن معده را کم می‌‌کند و از این طریق می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. آووکادو غنی از پتاسیم هم است و سطح کلسترول خون را پایین می‌آورد. این میوه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است؛ بنابراین اگر می‌توانید حتی یک بار هم که شده آن را امتحان کنید.

۶‌. کاکائوی خام

کاکائو یا شکلات خام یکی دیگر از مواد غذایی مفید برای افزایش تستوسترون محسوب می‌شود. کاکائو یکی از غنی‌ترین منابع منیزیم به شمار می‌رود. منیزیم و زینک هر دو جزء مواد معدنی هستند که اثرات مثبتی روی سطح هورمون تستوسترون می‌گذارند. کاکائوی خام خواص فراوانی برای بدن دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توانیم به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، پیشگیری از پیری زودرس و کاهش سطح فشار خون اشاره کنیم.

ادامه مطلب را میتوانید از سایت آزمایشگاه صبا بابل مشاهده کنید.

به روز رسانی : ۸ تیر ۱۴۰۱

آزمایش سی آر پی/CRP

۱۵ بازديد

درصورت مشکوک بودن به درگیری بدن با عفونت ، پزشک درخواست آزمایشCRP می‌دهد. این آزمایش،وجود عفونت و التهاب در بدن را مشخص می‌کند. اگر نتیجه آزمایش CRP در آزمایش خون مثبت باشد، یعنی بدن در حال مبارزه با عفونت است. اما برای پی بردن به علت عفونت باید سایر آزمایش‌های خون انجام شوند.(پاپ اسمیر)

P پروتئینی است که توسط کبد شما درست می شود. در پاسخ  التهاب در جریان خون شما قرار میگیرد. در صورت آسیب دیدگی یا عفونت ، التهاب روش بدن برای محافظت از بافتهای بدن است. این التهاب می تواند باعث درد ، قرمزی و تورم در ناحیه ملتهب شود. برخی از اختلالات خود ایمنی و بیماریهای مزمن نیز می توانند باعث التهاب شوند.(تست پاپ اسمیر)

آزمایش CRP گاهی اوقات با یک تست CRP با حساسیت بالا (hs) اشتباه گرفته می شود. اگرچه هر دو CRP را اندازه می گیرند ، اما برای تشخیص شرایط مختلف استفاده می شوند. آزمایش hs-CRP سطح CRP را بسیار پایین تر اندازه گیری می کند. از این ماده برای بررسی خطر بیماری قلبی استفاده می شود.(کووید برای هواپیمایی)

به طور معمول ، شما مقدار کمی پروتئین واکنش پذیر (c-reactive) در خون دارید. سطح بالا ممکن است نشانه عفونت جدی یا اختلال دیگر باشد.

بالا بودن سطح این آزمایش همیشه به این معنا نیست که دچار عفونت یا التهاب هستید. افرادی که از اضافه وزن رنج می‌برند یا سیگاری هستند، از CRP بیشتری برخوردار هستند.

ادامه مطلب را در سایت آزمایشگاه صبا ببینید.